سفارش تبلیغ
صبا ویژن

طریقه استریل کردن با اتوکلاو

 اتوکلاوهای بخار برای از بین بردن عوامل بیماری زا از بخار فشار بالا و دمای بالا استفاده می کنند. برای اینکه اتوکلاو بخار موثر باشد ، موادی که باید عقیم شوند باید با بخار اشباع شوند. عقیم سازی به تخریب مطلق کلیه میکروارگانیسم هایی که در مایعات ، روی سطح مواد ، در داروها و محیط های کشت وجود دارند ، اطلاق می شود. چیزی به عنوان "عقیم سازی جزئی" وجود ندارد. استریلیزاسیون با بخار با غیرقطعی سازی پروتئین ها عمل می کند. پروتئین های دناتوراسیون شامل انعقاد پروتئین است که تغییر در ساختار پروتئین است و آن را غیرفعال می کند.
اساساً اتوکلاو بخار یک زودپز است که از بخار تحت فشار به عنوان ماده ضدعفونی کننده خود استفاده می کند. افزایش فشار بیش از یک جو باعث می شود تا بخار به دمای بالاتر برسد. فشار اضافی باعث افزایش دمای جوش آب می شود و باعث افزایش قدرت کشتن می شود.
زمان مرگ حرارتی اطلاعاتی است که برای تعیین مدت زمان از بین بردن میکروارگانیسم های خاص در دمای مشخص استفاده می شود. میزان مرگ و میر با مقدار میکروارگانیسم های موجود در هر زمان مشخص مستقیماً متناسب است.
اتوکلاو با گرمای مرطوب بیشترین استفاده از روش عقیم سازی است. سریعترین و قابل اطمینان ترین روش عقیم سازی است.
دستگیره های ابزار جراحی ، سینی های عقیم سازی و کوپلینگ های انتقال مایعات اغلب از طریق قرار گرفتن در معرض بخار اشباع شده در اتوکلاو استریل می شوند. دمای اتوکلاو معمولاً از 250 درجه فارنهایت تا دامنه متغیر است
273 درجه فارنهایت با زمان چرخه از 3 تا 30 دقیقه.